Bemutatkozás
A Nyitnikék Óvoda a Szentendrei-szigeten található Szigetmonostor község óvodája.
A festői település központjában található 5 csoporttal rendelkező intézmény. A Szabadság téri központi épületben 3 csoport, a Monostori utcai telephelyen 2 csoport működik.
Azon szerencsés óvodák közé tartozunk, ahol minden csoportnak külön öltözője és mosdója van.
A Szabadság téren tornaszoba, a Monostori úton tornaterem segíti a pedagógusok munkáját a gyermekek mozgásfejlesztésében.
A csoportszobák ízléses berendezései és dekorációi tükrözik az ott dolgozó pedagógusok személyiségét, mégis szervesen kapcsolódnak az intézmény egészének jellegéhez.
Saját udvarunkat folyamatosan szépítjük.
A korcsoportok jellemzően homogén összetételűek.
Személyi feltételeink alakulása
- 8 fő óvodapedagógus
- 5 fő pedagógiai asszisztens
- 5 fő dajka
- 1 fő logopédus
- 1 fő fejlesztő pedagógus
- 1 fő pszichológus (megbízással)
- 1 fő óvodatitkár
- 2 fő takarító
Az óvodapedagógusok jól képzett, nagy tapasztalattal rendelkező kollégák.
A 8 óvodapedagógus közül 6 szakvizsgázott, öten közülük Pedagógus II minősítésűek, 1 mesterpedagógus. A kollektíva tagjai folyamatosan vesznek részt továbbképzéseken, és az önképzésre való igény is jellemző mindegyikünkre.
Az elmúlt időszak értékelése
Kiemelt feladataink voltak:
- a gyermekek viselkedéskultúrájának fejlesztése, szokás és szabályrendszer kialakítása
- mozgásfejlesztés
- a környezetvédelmi lehetőségek jobb kihasználása
- kommunikációs és kooperációs készségek, képességek fejlesztése, a drámajáték segítségével konfliktuskezelés, feszültségoldás
A gyermekek viselkedéskultúrájának fejlesztése kapcsán jelentős lépés volt, hogy egységes elveinkkel, közös értékeink képviseletével és a napi odafigyeléssel jó eredményt sikerült elérnünk. Észrevehetően kevesebb és kezelhetőbb volt a konfliktus, a gyerekek közötti viszonyok kedvezően alakultak.
Sikeres volt az elmúlt évek során a madárbarát program, melynek kapcsán több kirándulást is tettünk szűkebb és tágabb környezetünkben, valamint a közvetlen tapasztalatok szerzésére is módjuk volt a gyerekeknek.
Az ünnepek és ünnepkörök megrendezése nagy erőket mozgósított mind az óvodapedagógusok, mind pedig a szülők részéről. Ezek jelentős alkalmak az óvoda életében, perspektívát adnak, a közös élmény erejével fokozzák a gyermekek közösséghez való tartozásának érzését
Pedagógiai koncepciónkból kiindulva és a tavalyi eredményekre építve az idei év kiemelt területei:
- szociális kompetenciák fejlesztése
- mozgáskultúra fejlesztése
- a környezeti lehetőségek jobb kihasználása, a közvetlen környezet alaposabb megismerése
- a szülői házzal való szoros együttműködés megvalósítása
Óvodai életünk egyik kiemelkedő területe a szülői házzal való kapcsolattartás. Fontosnak tartjuk a gyermek érdekében való szoros együttműködés kialakítását, a segítség elfogadását. Tudomásul vesszük, hogy a szülő elfogult gyermekével szemben, de igyekszünk megértetni, hogy a pedagógus, mint szakember objektíven látja és segíti a gyermek fejlődését.
A Nyitnikék Óvodában folyó gyermekvédelmi munkáról
Az óvoda az az intézménytípus, ahol a gyermekek érzelmi biztonsága megteremthető. Sajátos eszközeivel alkalmas arra, hogy csökkentse, mérsékelje a hátrányos családi környezetből érkező gyermekek és társaik között lévő óriási különbséget és a szocializálódást mindkét részről elősegítse. Az óvodai csoportban az óvodapedagógusok ismerik legjobban a hátrányos helyzetű és veszélyeztetett gyermekeket és családjaikat. Évek óta az óvodai életet kezdő gyermekeket a pedagógusok otthonukban is meglátogatják (családlátogatás).
Az óvodapedagógusok munkáját a gyermekvédelmi felelős fogja össze és segíti minden lehetséges módon. A feladatok tervezését és elvégzését az intézményvezetővezető ellenőrzi, értékeli. Az intézmény gyermekvédelmi munkáját a Szentendrei Családsegítő- és Gyermekjóléti Szolgálattal, a védőnővel és a bölcsődevezetővel együttműködve végzik.
A gyermek nincs abban a helyzetben, hogy segíthessen önmagán. Ezt helyette egy felelős felnőttnek kell megtennie a lehető leghatékonyabban.
A gyermekvédelmi munka az a terület, amelyben kevés a „jó szándék”, az együttérzés. Fontos a szakmai felkészültség, a folyamatos önképzés, a családokkal szembeni nagyfokú tapintat, a gyermekek jogainak mindenek fölötti tiszteletben tartása, a jó kapcsolat kiépítése a gyermekvédelem rendszerében érintett szervekkel, személyekkel (védőnő, gyermekorvos, iskola, önkormányzat, gyermekjóléti szolgálat).
Helyi programunkból és az ennek alapján végzett napi munkánkból néhány olyan feladatot emelünk ki, amelyek eredményességére, sikerére különösen büszkék vagyunk:
- A községben (természetesen Horányt is beleértve) a veszélyeztetett és hátrányos helyzetű gyermekek óvodai ellátására különös gondot fordítunk, elérjük, hogy önmagukhoz mérten a legjobban fejlődjenek. Felkészültségünkkel és szakemberek segítségével lehetővé tesszük, hogy időben alkalmassá váljanak az iskolakezdésre.
- A családokkal való kapcsolatunk személyes és együttműködő.
- Kiemelt nevelési feladataink eredménye, hogy óvodásaink elfogadják a másságot, szeretettel fordulnak egymáshoz és a velük foglalkozó felnőttekhez.
- Az óvónők jó partnerei egymásnak a problémák feltárásában, kezelésében, a módszerek cseréjében – nem gondolják, hogy a gyermekvédelemmel kapcsolatos feladatokat csak a gyermekvédelmi felelősnek kell végeznie.
A pedagógiai munkára – és különösen a gyermekvédelmi felelős munkájára – vonatkozó nagyon fontos „követelmény”, hogy a pedagógusnak a saját lelkét, személyiségét is egészségesen kell tartania. Csak így sikerülhet, amiben mi óvodapedagógusok hiszünk: hogy az embernek csak egy gyermekkora van és ezt a lehető legszebbé kell tennünk.
Természetesen mindez csak ízelítő abból a sokrétű és felelősségteljes munkából, amely intézményünkben folyik. Fontosnak tartjuk, hogy olyan nevelői hatásokat alkalmazzunk, mely a gyermekekben az empátiát, toleranciát és a pozitív szemléletet fejleszti.